Erhvervshus Nordjylland: Regional udvikling kræver samarbejde og markant national prioritering i erhvervsfremmen

28. maj 2023

Nordjyske virksomheder er afhængige af regionens stærke samarbejdskultur, men også af at der nationalt støttes op om de tiltag, der behøves for at udvikle erhvervslivet i Nordjylland, skriver Mogens Christen Gade, formand for Erhvervshus Nordjylland.

Mogens Christen Gade

Borgmester (V), Jammerbugt Kommune, formand for Erhvervshus Nordjylland, formand for Vestkystpartnerskabet, formand for Fjerritslev Gymnasium, næstformand i KKR Nordjylland

Når Nordjylland i juni 2023 leverer sit bidrag ind til den kommende nationale erhvervsfremmestrategi for Danmark, er det med solidt afsæt i den stærke samarbejdskultur, der er kendetegnende for samarbejdet om erhvervsfremme i vores landsdel.

Politikere, erhvervsfremme-, uddannelses- og beskæftigelsesaktører, kommuner og regionen udgør et solidt fælles fundament, der kan styrke og skabe flere og forpligtende indsatser for vores virksomheder.

Gennem dette samarbejde kan og skal vi nå langt. For Nordjylland har ingen kæmpe virksomheder, der kan være udviklings-lokomotiver og bane vejen for de mange SMV’er. Vi er afhængige af vores stærke samarbejdskultur, men også af at der nationalt støttes op om de tiltag, det kræver at udvikle erhvervslivet i Nordjylland.

Den nordlige innovationshub

I Nordjylland har vi en vision om at være en innovativ hub for grøn omstilling af erhvervslivet gennem vores forpligtende samarbejdskultur, og det er der flere grunde til.

Fyrtårnsindsatsen Co2vision rummer et stort potentiale for nordjysk bæredygtig udvikling og vækst.

Co2vision giver mulighed for at teste og udvikle teknologier og opbygge kompetencer til fangst, anvendelse og lagring af CO2, der skal reducere CO2-udslip og understøtte den grønne erhvervsudvikling.

Nordjylland er stærk på grønne varer og tjenester – lige fra vindmøller til spildevandsrensning, og der vil være synergi ved at samle tiltag inden for Co2vision med øvrige tiltag, der skal højne grøn omstilling og bæredygtighed.

Det lave nordjyske produktionsniveau

Et bidrag ind i grøn omstilling er også en øget digitalisering i nordjysk erhvervsliv.

Digitalisering og automatisering af virksomhederne styrker produktiviteten og dermed konkurrenceevnen, særligt i nordjysk industri, hvor produktivitetsniveauet er udfordret, når vi sammenligner med resten af landet.

Her er digitalisering- og innovationsniveauet generelt lavere sammenlignet med andre regioner, hvilket blandt andet kan hænge sammen med en lavere risiko- og investeringsvillighed i de nordjyske virksomheder.

Derfor er det vigtigt, at vi understøtter ambitionerne, så nordjyske virksomheder får mere mod på at træde ind i ukendt land inden for innovation, vækst og investeringer. En fælles indsats med sparrings- og rådgivningsforløb kan skabe tryghed i virksomhederne, når de skal investere og innoverer mod en bæredygtig udvikling og fremtid.

Mangler også arbejdskraft

I den nordjyske region er turismen et stort og vigtigt erhverv – ikke mindst ved kystområderne. Styrker vi de nordjyske kystbyer og -områder i den kommende erhvervsfremmestrategi, styrker vi turismeerhvervet.

Det skal vi gøre ved at satse på at udvikle mere grøn og bæredygtig turisme og ved at gøre vores kystbyer og områder mere attraktive over for virksomheder og arbejdstagere.

Når vi satser på grøn omstilling, Co2visionprojektet, digitalisering og på at styrke kystområderne i Nordjylland, er det en forudsætning, at vi kan sikre kompetenceforsyning til virksomhederne. De efterspørger alle typer af medarbejdere; højtuddannede, faglærte og ufaglærte.

Vores region står ikke alene med den udfordring, men vi tror på, at den eksisterende koordination mellem erhvervsfremme, beskæftigelses- og uddannelsesaktørerne kan styrkes yderligere.

Det kan ske ved at opkvalificere, fastholde og tiltrække medarbejdere og inkludere mennesker uden for arbejdsmarkedet, så de kan bidrage til, at virksomhederne opretholder kompetenceforsyningen bedst muligt.

Fleksible indsatser kan mest

Når vi taler støtte til virksomhederne, så bør vi gøre det på både kort og på lang sigt. Ofte har virksomheder behov for hjælp inden for flere områder.

Det kan være i forhold til internationalisering, grøn omstilling og digitalisering. I sådanne tilfælde har de brug for, at den nationale indsats for erhvervsfremme understøtter, at virksomheder med udviklingspotentiale kan kombinere flere faglige indsatsområder undervejs i deres udviklingsrejse.

Denne tilgang kan med fordel suppleres med indsatser, der tilbyder at tage fat på konkrete udfordringer i en region, branche eller andet. For ved at have fleksible indsatser tilpasser vi tilbuddene i erhvervsfremmesystemet mod virksomheder, og ikke omvendt, hvor virksomhederne indimellem oplever, at de skal passe ind i en forudbestemt kasse.

I Nordjylland tror vi på, at det stærke regionale samarbejde kombineret med en national markant prioritering i endnu højere grad kan sætte skub i erhvervsudviklingen i Nordjylland og udvikle landsdelen til en stærk innovationshub for fremtidens grønne erhvervsudvikling.