Et godt skoleliv for alle

31. oktober 2017

Af: Inger Dueholm

I Jammerbugt Kommune har vi folkeskoler i alle størrelser, fra de mindste skoler med under 100 elever til Aabybro Skole med over 1000 elever. Vi kan frit vælge den skole, vi mener passer bedst til netop vore børn – og vi har oven i købet mulighed for at vælge en friskole, hvis vi ønsker det. En stor frihed som vi skal værdsætte, for skolen er en meget vigtig del af ethvert barns opvækst. Det er her man bliver en del af et større fællesskab, her man skal lære at klare sig blandt jævnaldrende, her man skal udvikle selvstændighed og alle de andre kompetencer, som er nødvendige for at begå sig i samfundet.
Ikke alle børn lærer på samme måde eller med samme hastighed. Ikke alle børn trives bedst blandt hundredvis af andre børn og derfor er det godt, at der er mulighed for frit at vælge skole. Tryghed og trivsel er altafgørende for et barns læring.
Som forstander på en efterskole ønsker jeg naturligvis de bedst mulige forhold for de frie skoler – men ikke på bekostning af folkeskolen, som er og skal være en af grundpillerne i det danske samfund, hvor alle børn har en lovsikret ret til at modtage undervisning. De frie skoler, hvor der er egenbetaling, eksisterer som et alternativ til folkeskolen og vi skal være opmærksomme på at bibeholde den balance – for der er brug for begge skoleformer.