Mogens Christen Gade bliver ny formand for BRN

13. februar 2018

Morgens Christen Gade (V) bliver ny formand for Business Region North Denmark (BRN) og skal dermed stå i spidsen for samarbejdet mellem de 11 kommuner og regionen de kommende fire år.

Fredag blev BRN`s nye formand officielt udpeget. Valget faldt på borgmester for Jammerbugt Kommune Mogens Christen Gade. Han overtager formandsposten efter Lene Kjelgaard Jensen (K), forhenværende borgmester i Thisted Kommune, som har været formand siden BRN startede tilbage i 2015.

Bestyrelsen i BRN består af de 11 nordjyske borgmestre og regionsrådsformanden. Udover ny formand, har bestyrelsen også budt velkommen til tre nye medlemmer, som automatisk er udpeget via deres borgmesterpost. Således er Ulla Vestergaard (S), borgmester i Thisted Kommune, Karsten Nielsen (DF), borgmester i Læsø Kommune og Per Bach Laursen (V), borgmester i Vesthimmerlands Kommune. Alle tre er tiltrådt som bestyrelsesmedlem i BRN for de kommende fire år.

Ulla Astmann (S), regionsrådsformand og Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester i Aalborg Kommune blev valgt som næstformænd.

BRN er et erhvervspolitisk samarbejde mellem de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland, og har til formål at fremme og igangsætte initiativer, som skal bidrage til øget vækst og jobskabelse i Nordjylland. Fokusområderne er adgang til kvalificeret arbejdskraft, turisme, internationale samarbejder, erhvervsudvikling og infrastruktur.

Et af de store fokusområder i 2018 er en ny fælles, nordjysk turismestrategi, som skal sikre fortsat og øget vækst i turismesektoren på tværs af hele regionen. Derudover arbejdes der på et fælles udbud for at sikre bedre bredbåndsdækning i Nordjylland samt en indsats for sikring af adgangen til kvalificeret arbejdskraft til det nordjyske erhvervsliv.