Tomme Løfter og Tyk Valgflæsk

3. oktober 2017

Nej, Ellers Tak. Her knap to måneder før kommunalvalget er ovennævnte menu igen kommet på spisekortet.

Det er helt utroligt hvad der kan klares i løbet af få måneders valgkamp – det er vel i bund og grund i valgkampene hvor politikere lover i øst og vest, at tillidsbruddet mellem befolkningen og politikerne opstår.

Jeg er også blevet spurgt: Hvad kan I så tilbyde ? Det er jo et svært spørgsmål. Men det vi i Jammerbugt Venstre kan tilbyde er fortsat sikker drift med blik for fremtiden og dermed tryghed for borgere og ansatte. Vi kan tilbyde fortsat politisk og økonomisk stabilitet. Vi kan tilbyde en kommune hvor vi vil sikre, at den borgernære service udvikler sig i forhold til borgernes behov.  Og en vækstdagsorden der sikrer, at vore løfter også kan indfries – netop fordi det vi siger før valgene også gælder efter valgene.

Politik handler netop om tillid og det lange seje træk og ikke de hurtige og lette løsninger og den personlige mudderkastning – som jo allerede er begyndt.

Det lange seje træk og respekten for, at Jammerbugt Kommune er en Kommune på 4 hjul muliggør nu bl.a. store investeringer i Pandrup/Jetsmarkområdet – 20 millioner kr. til Jetsmark Idrætscenter – et måske  trecifret millionbeløb til Skolecenter Jetsmark – udstykning af 22 nye kommunale byggegrunde. Meget er også sket i området indtil nu – f.eks. en byfornyelse af midtbyen i et samarbejde med handelsforeningen og bygning af almene boliger. På trods af dette faktum kommer der beskyldninger om at intet sker og intet vil ske i området – og det skulle bl.a. skyldes hård gruppedisciplin med mig i spidsen. Tværtimod - vil jeg sige - netop en vis disciplin og et stort samarbejde i Kommunalbestyrelsen har muliggjort store investeringer rundt omkring i vores Kommune – ikke mindst på skoleområdet. Nu er turen så kommet til  Skolecenter Jetsmark – helt efter kommunalbestyrelsens plan. Jeg er da stolt over at være borgmester i en Kommune, som har bragt sig i en position hvor investeringer af denne størrelse er en mulighed. Og ser mig selv som en del af løsningen – og ikke som en hindring for investeringer. Det er direkte skuffende og usandt når Jansen antyder det i et læserindlæg.

Det lange seje træk har bl.a. også givet mulighed for en øget personalenormering  på vores plejecentre for 10 millioner kr. indenfor de seneste 2 år – man kunne godt tro hvis man læste  Nordjyske forleden, at det er Socialdemokratiet  der har indført det – helt alene – men det er det skam ikke – det har alle 27 i kommunalbestyrelsen en andel i. Det gælder også for de øgede bevillinger i 2018 til hjemmehjælp og rehabilitering på 9,4 millioner kr. Ligesom vi alle har en andel i at den opnormering der blev besluttet sidste år for vores børnehaver fastholdes næste år.

Med den toneart der allerede fra nogen sider lægges ud med kan jeg frygte en del personlige angreb og letkøbte overbudsløsninger i valgkampen. Der vil jeg bare råde til besindighed – jeg er hverken et bedre eller værre menneske end de der skriver indlæggene - og tænk så på hvordan vi er kommet så langt som vi er.  Er det ved tomme Løfter og Tyk Valgflæsk – nej, Vel – det er vi kun kommet via flid, involvering og engagement. Og via strategien om at Jammerbugt Kommune er en kommune på fire hjul – hvor vi investerer i mangfoldigheden.