Bedre vilkår til at tage flere lærlinge ind i virksomheder.

26. oktober 2017

Af: Pia Hjorth

Danmark skal være bevidst om at erhvervslivet skal have bedre vilkår til at tage flere lærlinge ind i deres virksomheder.

Der skal ske noget drastisk på den front så der igen vil blive uddannede at vælge imellem til virksomhederne. Folket der udfører godt håndværk. Jeg mener adgangskravene skal lempes til de tekniske skoler. Der er masser af dygtige unge i DK men som ikke har opnået karakterer, så de opfylder kravene til optagelse til en håndværksmæssig uddannelse.

Vi taber dem på gulvet og det skal gøres anderledes. Hvis ikke man er god til matematik, kan det sagtens være at man bliver det, når man pludselig har en grund til lære det. Den dag man skal bruge det i sit arbejde så giver det pludselig mening og man lærer det.

Vi kan lære noget af lande som Frankrig og Schweiz. Der er meget ære omkring deres håndværk. De sætter kæmpe beløb af til uddannelse.

Det kan vi godt tage ved lære af.! Nedenunder er den danske opgørelse fra world skills i sidste uge. Det kan vi kun være stolte af, for vi er oppe imod andre lande, der tager store hold elevere ud af lærestederne, gir dem løn og de laver ikke andet end at træne i op til 2 år før Skills. I Danmark passer eleverne deres læreplads og træner på deres fridage og i nogle fag købes de fri måske nogle uger til træning af fagforeningerne. Det viser hvor dygtige de er og hvor meget viljestyrke de har vores unge danske. men vi kan gøre det bedre. Giv erhvervslivet bedre vilkår så Danmark fortsat består.

Abu Dhabi, Emirate of Abu Dhabi, United Arab Emirates ·

WorldSkills-landsholdet på vej hjem efter medaljehøsten med 2 bronzemedaljer og 8 "Medaillons for Excellence."

Alle 15 havde høje pointtal, nok til en samlet 10.-plads til Danmark.

"Medaillon for Excellence" kræver 700 af 800 mulige point. De fem, der ikke fik den, lå fra 690 til 698!