Borgmesterens julehilsen

10. december 2018

I Jammerbugt Kommune har vi et slogan, der hedder, “vi går efter forskellen”.

Spejderbevægelsens stifter Lord Baden Powell havde en leveregel og et motto, der sagde “prøv at overlade verden lidt bedre til dine efterkommere, end du selv modtog den.

Se det handler i høj grad også om det at gøre en forskel. Det med at gøre en forskel, kan vi alle gøre i mange sammenhænge. For vores familier, venner, naboer osv.

Jeg så den anden dag et interview med Nikolai Hybbe, den Kongelige Balletmester der også er “vild med dans” dommer. Han blev spurgt om, hvad han var allermest glad for i sit liv. Han svarede; At have evnen til at kunne det, han kan. Jeg synes, det var et godt svar – vi skal nok alle sammen indimellem huske at være taknemmelige over det, vi kan – fremfor at være ærgerlig når man ikke kan.

Det at kunne forpligter imidlertid, og som bekendt så slår handling alt. Det at gøre noget, at gøre en forskel, det er der, tingene sker. Det handler nemlig både om evnen og viljen – for viljen til at ville giver evnen til at kunne. I det hele taget er der god grund til at takke alle, som på den ene eller anden måde yder et stykke frivilligt arbejde i Jammerbugt Kommune. Der er heldigvis mange, der på den måde er med til at tage et ansvar for, at andre får indhold i deres liv og på den måde opnår en bedre livskvalitet.

Fodbold, musik og spejderi har været mine store fritidsinteresser lige fra barnsben. Nu spiller jeg hverken musik eller fodbold mere, men spejderiet har jeg holdt ved. Spejdere lytter til Guds ord, er hjælpsomme, respekterer andre, værner naturen, er til at stole på, tager medansvar og finder deres egen mening med livet. Alt sammen vigtige værdier at give videre til vore børn og unge. Og det er jo især vigtigt i en tid, hvor vi taler meget om værdier – eller mangel på samme i det danske samfund.

Alt er ikke lige godt, intet er lige meget, ikke alt er rigtigt, men der er noget, der er rigtigt, og der er noget, der er forkert. Afgørende er det at tage stilling, og vel at mærke at tage en personlig stilling. Det forpligter nemlig at være et menneske. Man skal ikke blot følge flokken, fordi “her er nu så trygt og godt”. Man skal turde følge sit indre og danne sig sine egne holdninger og meninger, og man skal turde stå ved dem.

Snart er det Juleaften, som sædvanligt er det vel ikke helt til at forstå, men sandt er det. Julen nærmer sig med raske skridt, og så kan vi lige så godt være klar og nyde den i fulde drag.

Julen er fyldt med traditioner, hver enkelt familie har sine traditioner, men der er også nogle, vi er fælles om. Jo – julen står for alvor for døren og nedtællingen til julen og dermed til Juleaften er for alvor begyndt.

Jul er tid for det glade budskab, tiden hvor vi fejrer Jesu fødsel. Det er den tid på året, hvor vi for alvor minder hinanden om det medmenneskelige ansvar, som vi hver for sig har overfor hinanden. Vi er noget for hinanden, vi er mennesker, og vi har brug for at være noget for hinanden, lige som vi i høj grad også har brug for, at der er nogle, der er der for os. Lad os minde hinanden om det med jævne mellemrum – og ikke bare her i den stressede juletid, hvor julerengøringen, gulvvask mm ikke må overskygge det egentlige, det medmenneskelige. Julen er for alle uanset om lokken er gylden eller om håret er gråt, men ikke mindst er julen en fest for børnene – en fest hvor det egentlige i julen, nemlig det at Jesus blev født, bør stå som det centrale og afgørende budskab.

Jo - julen er noget specielt for os alle sammen, og som Digterpræsten Kaj Munk en gang har sagt:

“Juleaften er den stund om året, da mennesker og Gud forstår hinanden”.

Det harmonerer også fint med det gamle udtryk fra 1500 tallet, der siger: “Det er kun jul én gang om året”.

Et andet kendt udsagn om julen er: “Julen den varer lige til Påske”.

Det er jo en påstand, som findes i det folkelige julerim: “Nu er det jul igen”.

I en ældre udgave og form lyder dette rim således:

“Ved kørmesse Knude – er julen ude

Men ingen kan den laste – der holder jul til faste

Nu er det jul igen – og julen varer lige til Påske”.

Juletraditioner findes der heldigvis stadigvæk i rigt mål. Og dem skal vi i denne tid sørge for at nyde sammen og holde i hævd. Traditioner er en vigtig del af vores kultur og vores værdier.

Julen er som sagt en tid, hvor vi specielt og særligt må påtage os vores medmenneskelige ansvar.

Vi må huske at tage os tid til vores nærmeste, vi må påtage os et ansvar for vore medmennesker.

Hertil sidst vil jeg citere lidt fra Børnenes Computerbibelen med rim af Johannes Møllehave:

Augustus – Kejseren i Rom

Var svær at komme udenom

Hvad er de undertryktes antal?

Jeg kræver, de bliver talt i mandtal

Hver ta`r da til sit fødehjem

Og Josef drog til Bethlehem

Og går så langt hans kræfter rækker

Maria rider, Josef trækker

De når nu frem til Bethlehem

Men der er ikke plads til dem

Alt udsolgt lyder dagens melding

På grund af denne folketælling

Og Josef prøver, hvad der er

Et rum til to – umuligt Hr.

Hvad hjælper det, de så er fremme

Nu er Marias veer slemme

Men Josef ser en stald, som står

Og der er både køer og får