En decentral Landdistriktskommune midt i naturen!

9. juli 2019

Jammerbugt Kommune er en autentisk decentral Landdistriktskommune midt ude i naturen – med 4 hovedbyer og 24 lokalsamfund.

Velfærd og vækst er hinandens forudsætninger – også i Jammerbugt Kommune.

I vores kommune driver vi en struktureret Landdistriktsindsats – parallelt arbejdes der med center og handelsbyerne – netop fordi vores lokalsamfund er afhængige af centerbyer i vækst – lige som centerbyerne er afhængige af lokalsamfund i udvikling.

Det strategiske landdistriktsarbejde udmøntes jo bl.a. med projekt Liv i By og Skole – nu med en prioriteret inddragelse af lokalsamfund uden skole – men jo også med den decentrale børnepasning med valgmuligheder – decentrale rådhuse og biblioteker og social økonomiske virksomheder m.m. – alt sammen klare signaler om, at kommunalbestyrelsen ønsker og tror på den decentrale udvikling.

Jammerbugt Kommune er en mangfoldig Kommune – hvor målet om øget bosætning hænger fint sammen med ønsket om flere gæster. Vi er en kommune hvor vi finder løsninger såvel for natur som for Landbrug – fordi der mange gange er sammenfaldne interesser. Jammerbugt Kommune er jo smukt placeret mellem Hav og Fjord – og med en mangfoldig natur indimellem. Senest med en national anerkendelse af denne natur via en optagelse i Danmarks Naturkanon for Fosdalen og Svinkløv kan vi jo med god samvittighed tillade os at promovere os i forhold til en enestående flot natur – også målt på nationalt plan.

Jammerbugt Kommune er på mange måder en bæredygtig Kommune – økonomisk, fagligt og demokratisk. Men også på de mere traditionelle bæredygtighedsområder, som at mindske CO2-udledningen er vi i førertrøjen – ligesom vi er en del af et Nordjysk projekt om bæredygtig erhvervsudvikling. Bæredygtighed er også en del af hverdagen i vores dagpasning og folkeskoler – hvor en del af vores institutioner hvert år gør sig fortjente til Friluftsrådets grønne flag.

Jammerbugt Kommune er også positivt på Danmarkskortet- bl.a. i top 20 i Danmark over borgernes tilfredshed med bopælskommunen – en høj andel af tilbageflyttere – Nordjyllands største turistkommune målt på antal overnatninger og Nordjyllands mest erhvervsvenlige Kommune.

Aktuelt er der gang i mange ting i Jammerbugt Kommune – nogle kan fremhæves her: Jammerbugt Kommunes asylafdeling lukkede her fra den 30. april efter mere end 25 års eksistens – efter planen kommer lægehelikopteren til Jammerbugt Kommune i år 2020 – udflytningen af statslige arbejdspladser realiseres i år i det tidligere posthus i Brovst – der er ungdomsboliger på vej i både Fjerritslev og Aabybro. Etableringen af den nye skole i Jetsmarkområdet går efter planen. Masterplanen i Brovst kører efter planen – det samme gør Centerplanen for Aabybrocentret. Ligesom der er byggegrunde på vej i Saltum og Biersted og Brovst. Dette blot for at nævne nogle aktuelle indsatser.

Der er meget der går godt i Jammerbugt Kommune – men selvfølgelig også noget vi skal blive bedre til – og vi prøver hele tiden at blive bedre både til det vi er gode til og det vi er mindre gode til.

Hvorom alting er – så er Jammerbugt Kommune - En Kommune i sikker drift med blik for Fremtiden - En Kommune præget af politisk stabilitet – det giver økonomisk stabilitet.

Det giver sikker drift med blikket stift rettet mod fremtiden og fremskridtet.

Sommerhilsen 2019                                                                                                        Mogens Chr. Gade.