Historisk brede aftaler

23. januar 2018

Af. Ib Nellemann

Som gruppeformand for Venstre i Jammerbugt Kommune, er jeg simpelthen nødt til at reagere på John Hammers(JH) indlæg i Nordjyske 9.1.18, hvor han forsøger at udstille Venstre som uansvarlig og enerådig.

Et faktum er det, at Venstre og Mogens Gade havde et fantastisk flot valg i 2013. Det gentog vi her i 2017, endda så flot, at det kun var Liberal Alliance og Venstre, som var de to eneste partier der var opstillet ved begge valg, der gik frem. Tak til vælgerne for denne tillidserklæring.

JH går jo ligesom hans parti Nye Borgerlige meget efter Mogens Gade som person. Og det er rigtigt, at Mogens Gades personlige stemmetal efter et helt fantastisk flot valg i 2013 gik lidt ned, men det er jo stadigvæk flot med 3112 personlige stemmer. Det er godt 2400 flere end den anden officielle borgmesterkandidat. I Venstre er vi stolte, men også ydmyge over både Mogens Gades personlige valg og Venstres samlede valg.

JH ser meget unuanceret på den politiske virkelighed. Han mener, at det er DF og Venstre der beslutter alt i kommunalbestyrelsen, på trods af, at det er almindeligt anerkendt, at vi har et bredt samarbejde i Kommunalbestyrelsen. Et samarbejde der ved de to seneste budgetter i Jammerbugt Kommune har resulteret i, at de er vedtaget med stemmer fra samtlige kommunalbestyrelsens medlemmer. Den nye byrådsperiode er startet op med endnu en understregelse af det brede samarbejde og en konstitueringsaftale underskrevet af samtlige partier og lister repræsenteret i Kommunalbestyrelsen.