Jammerbugt Kommune er et godt sted at være – også som medarbejder i folkeskolerne.

21. marts 2018

Af: Ulla Flintholm

I et læserbrev i Nordjyske 8. marts 2018, efterlyser formanden for Midtvendsyssel Lærerkreds, Kirsten Tranekær, at Jammerbugt Kommune sikrer rekruttering til vores folkeskoleer. Det gør hun ud fra en analyse, som siger, at antallet af ikke uddannede lærer i Jammerbugt Kommune i 2016 var 79 (svarende til 17,4%). Jammerbugt Kommune har ikke 79 uuddannede lærere ansat, og det bør Midtvendsyssel Lærerkreds vide.

Vi har haft ikke uddannede lærere ansat på asylområdet, tildels også i vores profilklasser, hvor det f.eks. kan være en professionel fodboldtræner, men antallet dækker især over vikaransatte. Det vælger Midtvendsyssel Lærerkreds at tolke som om Jammerbugt Kommune har et rekrutteringsproblem.

Til de seneste lærerstillinger på folkeskolerne i Jammerbugt Kommune har vi modtaget mellem 25 og 60 ansøgninger pr. opslået stilling, så lad os slå fast med det samme: Folkeskolerne i Jammerbugt Kommune har ikke rekrutteringsproblemer.

Politikere i Jammerbugt Kommune tager det meget seriøst, at kommunens folkeskoler er attraktive arbejdspladser.

Vi har den næsthøjeste udgift pr. elev i Nordjylland blandt andet fordi, Jammerbugt Kommune har de færreste klasser i Nordjylland med mere end 25 elever (på landsplan kun overgået af 6 kommuner).

Vi investerer fortsat massivt på anlægssiden, så de fysiske rammer på folkeskolerne understøtter skolernes pædagogik og et godt arbejdsmiljø.

Antallet af elever i klasserne, fremtidssikring af de små skoler, og forbedringer af de fysiske rammer er alle tiltalende for lærere, når de skal vælge deres fremtidige arbejde.