Visioner contra praktisk planlægning

3. juni 2021

Af: Lars Holt

Når politikerne i Jammerbugt Kommune vedtager Planstrategien for den kommende periode, sker det i dialog med bl.a. borgere, erhvervsliv og ildsjæle. Visionerne skal blandt andet være med til at sikre velfærd, vækst og udvikling for os alle.

Et eksempel er, at en samlet kommunalbestyrelse har vedtaget, at Jammerbugt Kommune fortsat skal være en turistkommune – og at vi både vil benytte og beskytte vores fantastiske natur. Jammerbugt Kommunes opgave er her, at bakke op om turisterhvervets muligheder. Det kan bl.a. ske med lokalplaner der sikrer overnatningsmuligheder til vores gæster.

Derfor har Kommunalbestyrelsen vedtaget at sende en lokalplan, der omhandler mulighed for 58 nye sommerhuse ved den tidligere ferieby i Rødhus, i høring. Den oprindelige plan som der blev arbejdet med, indeholdt mulighed for 150 nye sommerhuse, men efter dialog med bl.a. de lokale grundejerforeninger, er planen altså reduceret med knap 100 enheder.

Det har de seneste ugers medieomtaler m.v. vist, stadigvæk ikke er tilfredsstillende for de nuværende sommerhusejere i området. Det har jeg naturligvis stor respekt for, men respekten bør også gå den anden vej – for hverken jeg, eller nogen af de øvrige 26 kommunalpolitikkere i Jammerbugt Kommune, træffer beslutninger for at genere nogen – men netop for, med praktisk planlægning, at forfølge de visioner der er vedtaget af en samlet kommunalbestyrelse.

Som nævnt har jeg stor respekt for, at de der måtte opleve gener i forbindelse med den praktiske planlægning på forskellige områder – her nye sommerhuse – argumenterer og protesterer for at fremme deres synspunkter. Men politikkerne fremkommer efter min klare overbevisning, med planer for udvikling – ikke for at genere – men for at sikre den fremtidige velfærd og vækst.