Det er et langt sejt træk

15. maj 2019

Af: Henrik Jørgensen

I denne uge har statsminister Lars Løkke Rasmussen besøgt Nordjylland, herunder Fjerritslev gymnasium til et valgmøde, hvor jeg også selv deltog.

De kvikke gymnasielever spurgte statsministeren om, hvorfor Venstre ikke er mere ambitiøse på klimaområdet. Statsministeren svarede at tiden er fyldt med folk, der har en masse lette løsninger på svære problemer, og at der også skal løses andre problemer ud over klimaproblemerne, som fx at afskaffe omprioriteringsbidraget, sikre akut ambulancer og penge til ældreområdet.

Sagen er, at naturligvis vil Venstre tage initiativ til de klimatiltag, der er nødvendige, men omstillingen til en mere klimavenlig politik sker ikke med et snuptag.

Det er Venstres mål at være klimaneutralt i 2050, sådan vi samlet set ikke udleder flere drivhusgasser, end vi optager. Vi vil opføre tre kæmpe havmøllevindparker, investere massivt i energiforskning, og sikre at vi kan dække hele Danmarks energiforbrug med vedvarende energi i 2030. Det er vores mål, at den sidste nye benzin- og dieselbil skal være solgt i 2030, således der er over 1 million klimavenlige biler i Danmark til gavn for klimaet og til at sikre en mindre luftforurening. Det er vores mål at sikre vores drikkevand, ved bl.a. at forbyde sprøjtning ved drikkevandboringer og ved at bruge færre pesticider. Endelig ønsker vi et mere bæredygtigt Danmark, hvor der genanvendes flere materialer og spildet begrænses. Men omstillingen tager tid, og er et langt sejt træk.