Sats mere på gastro-turisme

22. februar 2019

Af: Henrik Jørgensen

NORDJYLLAND: Det blev desværre ikke til Michelin-stjerner til nordjyske restauranter i denne omgang. Det skal dog ikke afholde os fra at være stolte over Kenneth Toft-Hansen fra Svinkløv badehotel, der vandt Bocuse d’Or og dermed blev kåret som uofficiel verdensmester blandt kokke. Den fine anerkendelse var samtidig en påmindelse om, at det også er muligt at få en gastronomisk oplevelse nord for Limfjorden, hvis nogen skulle have været i tvivl.

Ifølge VisitDenmark får Danmark årligt besøg af 1.3 mio gastro-turister, altså turister for hvem formålet er at spise ekstra godt. Det interessante ved denne målgruppe er desuden, at de dagligt anvender 1450 kr, hvor en almindelig udenlandsk turist bruger 950 kr. om dagen. Tallene taler for sig selv, når turister besøger vores landsdel, er der mange der vil betale godt for at spise godt.

Forhåbentlig får den øgede opmærksomhed den betydning, at flere de nordjyske restauranter får en bedre forretning, men også at nye restauranter og kokke har mod på at røre i egen gryde? Jeg opfordrer derfor til, at de nordjyske kommuner og Folketinget sørger for at sikre de bedste betingelser for at gastro-turismen kan udfolde og udvikle sig i Nordjylland. Det er her vigtigt, at lovgivning som for eksempel planloven, ikke spænder unødigt ben for gode initiativer, men at der tænkes langsigtet på at videreudvikle turismen i Nordjylland, sådan at vi også kan blive kendt for velsmagende mad udover skøn natur, sol og strand.