Skab ikke unødig frygt

28. marts 2019

DRIKKEVAND: FN’s sjette verdensmål handler om, at alle skal have adgang til rent vand og gode sanitære forhold. Dét er en god idé, fordi det vil mindske hungersnød og antallet af mennesker, der dør af sygdomme relateret til dårligt drikkevand, eller dårlige sanitære forhold.

Samtidig er målet også en mulighed for et forretningsmæssigt eksporteventyr for Danmark, som allerede har vist gode takter i innovative ideer i forhold til at gøre beskidt vand drikkeligt - og til en overkommelig pris.

Hvorfor denne reflektion? Jeg fik lov at holde tale til vandværksmessen i Aars (22.3.). Jeg har siddet i bestyrelsen på Hjørring vandselskab de seneste fem år, og vand ligger mig på sinde. Nu kunne nogen jo så nok få det indtryk, at jeg er en frelst økoflipper eller dommedagsprofet på en mission om at redde verden eller i det mindste verdens drikkevand. Det er jeg ikke - for det kan jeg ikke. Tværtimod er min mission at holde balancen i den bølge af bæredygtighed, der skylder ind over verden og specielt den velstående del af verden. Den del der ikke har problemer med hverken sult eller andre basale behov.

Herhjemme skal vi passe på ikke at skabe en unødig frygt iblandt os, når vi taler om vores om vores drikkevand. Vi skal passe på ikke at stigmatisere et erhverv eller udråbe hinanden til de gode eller de onde, når vi taler om at beskytte vores fælles drikkevand. For vi løser kun udfordringerne ved samarbejde og forståelse for hinandens behov. Ingen ønsker vel at ødelægge vores drikkevand – Ingen ønsker vel at gøre vores klode ubeboelig, og det tror jeg heller aldrig kommer til at ske. Til gengæld skal vi sætte vores kræfter og ressourcer ind der, hvor de giver størst effekt og udbytte for mennesker og for miljøet, herunder vandmiljøet. Først for det nære, derefter det globale.